Rosendor collectie

Vandaag een kijkje gaan nemen naar de indrukwekkende verzameling fin de siècle erfgoedstukken, bijeengebracht door een zekere Max Rosendor, die in de jaren zestig en zeventig in volle sloopwoede waardevolle stukken uit Brusselse herenhuizen recupereerde en opsloeg. Wat hij ermee van plan was, weet niemand.
Zijn vriend Morales, een Franse siersmid, was verbaasd over de architecturale kwaliteit van het historische Brusselse erfgoed en onthutst over de nietsontziende manier waarop het werd gesloopt. Morales wist zijn vriend ervan te overtuigen dat hij van die schatten moest zien te redden wat hij kon.
Rosendors kinderen hebben enkele opslagplaatsen ontdekt, met materiaal die representatief kan zijn voor de ambachtelijke kunsten uit de art nouveau en art deco periode. Als je deze stukken ziet, stel je het begrip vooruitgang wel in vraag. Ook wanneer je het huidige uitzicht van sommige Belgische steden, zoals Oostende, Westende, Blankenberge, en uiteraard ook Brussel
confronteert met foto's van rond de eeuwwisseling. Er zijn natuurlijk oorzaken aan te wijzen voor de teloorgang van het uitzonderlijk vakmanschap, alsook de intrede van de lelijkheid: wereldoorlogen, bouwpromotoren, ... en toch blijft het merkwaardig hoe een maatschappij in de tijdspanne van een eeuw zo geestelijk kan verarmen. In het licht van een dolgedraaide economie, met de overgeproduceerde auto bvb. als verdringer van mooie boulevards of de uit de grond rijzende nieuwbouwprojecten die (nog altijd) kustvilla's molesteren tekent deze tegenstelling zich nog schrijnender af.
Meer info over de collectie: www.rosendor.be

Reacties

Populaire posts van deze blog

Het einde van de slavernij